Dlaczego obcasy szkodzą Twoim stopom?

Każda kobieta uwielbia buty, w których czuje się piękna i w których nogi stają się długie, smukłe i seksowne. Szpilki dodają nie tylko dodatkowych centymetrów wzrostu, ale również – jak twierdzi wiele Pań – pewności siebie i odwagi. Czasami jednak to nie przyjemność a konieczność wykonywanego zawodu zmusza do noszenia tego rodzaju butów. To dlatego tak często nasze stopy są narażone na kłopoty, dolegliwości, zwyrodnienia związane z noszeniem obuwia na wysokim obcasie .

Podolog Anna Zadrapa

 

Anna Zadrapa – specjalista ds. podologii

W 2012 roku grupa amerykańskich naukowców, na czele z Paul’em H. Morris, opublikowała badania dowodzące, że noszenie butów na wysokim obcasie zwiększa atrakcyjność kobiet w oczach mężczyzn.
W dużym uproszczeniu badanie wyglądało następująco:
Grupa mężczyzn oglądała filmy z nagraniami chodu 2 grup kobiet. Pierwszą grupę stanowiły kobiety przechadzające się w obuwiu na wysokim obcasie, drugą – w obuwiu na płaskiej podeszwie. Uczestnicy badania ocenili kobiety w szpilkach jako znacznie atrakcyjniejsze od tych w płaskich butach. Analizy biomechaniczne wykazały, że noszenie wysokich obcasów prowadzi do zwiększenia kobiecości chodu, w tym zmniejszonej długości kroku oraz zwiększonego obrotu i przechylenia bioder. Uczeni doszli do wniosku, że wysokie obcasy wyolbrzymiają aspekt płciowy kobiecego chodu, a kobiety chodzące w tym rodzaju obuwia mogą być postrzegane jako bardziej stymulujące bodźce płciowe. [1]
Naukowcy udowodnili tym jednym badaniem coś, co instynktownie każda przedstawicielka płci pięknej wiedziała od dawna. Kobiece nogi w szpilkach przyciągają więcej męskich spojrzeń niż te w balerinach czy trampkach. Nie ulega zatem wątpliwości fakt, że noszenie butów na wysokim obcasie może powodować wzrost pewności siebie u wielu kobiet. Dlatego tak chętnie je wkładamy.
Jednak noszenie butów na wysokim obcasie może powodować wiele przykrych dolegliwości i bólu. Począwszy od stóp i kostek po łydki, kolana, miednicę, biodra i plecy.
Pierwsze wzmianki o szkodliwości wysokich obcasów przyniosły badania z lat dziewięćdziesiątych XX wieku.

Udowodniono między innymi, że im większy obcas w bucie, tym większy nacisk na przodostopie.[2]
Twoje stopy działają jak sprężynujące, rozkładające wagę amortyzatory, chroniąc szkielet przed drganiami wywołanymi chodzeniem. Dlatego tak ważne jest aby stopa miała swobodę i w naturalny sposób opadała na podłoże. Tylko wtedy ma szansę na równomierne rozłożenie nacisku jakim jest nasz ciężar ciała.
Noszenie obcasów zmusza nie tylko nasze stopy do wytężonej pracy. Nasze kostki również cierpią. Wysoki obcas w bucie powoduje intensywniejsze zginanie się kostek, które w nadmiarze może osłabiać krążenie w kończynach dolnych. W związku z tym, konsekwencją codziennego chodzenia w szpilkach, może być powstawanie pajączków i żylaków.
Chodzenie na wysokich obcasach również usztywnia ścięgna Achillesa oraz doprowadza do skrócenia włókien mięśniowych łydki. Dlatego wiele amatorek wysokich obcasów odczuwa bóle łydek lub dyskomfort w chodzeniu np. w trampkach.

Wkładka Szpilka marki alto – dedykowana do obuwia na wysokim obcasie. Odciąża przedstopie. Chłonie pot.

Przy nieodpowiednim obuwiu chorują także kolana. To również ważny amortyzator. Kolano jest największym stawem w twoim ciele. Noszenie wysokich obcasów może dodatkowo obciążać wewnętrzne strony kolan, co w konsekwencji może doprowadzić do choroby zwyrodnieniowej stawów.
Biodra także ulegają obrażeniom przy częstym chodzeniu na wysokim obcasie. Chód na wysokich obcasach, który tak podoba się mężczyznom, to wypychanie bioder do przodu, wyginanie pleców i wypychanie klatki piersiowej w nienaturalny sposób. Jeśli chodzisz w szpilkach twój kręgosłup kołysze się i układa niewłaściwe, co nadwyręża mięsień odpowiedzialny za napięcie i właściwą pozycję okolicy lędźwiowej kręgosłupa. Powodować może to ból w dolnej części pleców.

 

Jak temu zaradzić?

  • Przede wszystkim, jeśli to tylko możliwe, nie noś butów na wysokim obcasie codziennie.
  • Wybieraj dobre jakościowo i właściwie dopasowane obuwie. Stopa nawet w szpilce powinna mieć trochę swobody i możliwość zginania się.
  • Im cieńsza szplika tym seksowniej, ale i mniej stabilniej – najlepszym wyborem są więc grubsze obcasy, słupki lub platformy.
  • Zwróć uwagę na pięty – to ważne by spoczywała ona całym ciężarem w bucie. W innym wypadku Twoje stopy będą uciekać do przodu, co spowoduje podkurczanie palców, ból… i sporo poważnych kłopotów w przyszłości.
  • Zadbaj o właściwe wkładki do obuwia – wybór jest spory, ale zwróć szczególną uwagę na to by wkładka nie miała długości ¾ i była cienka oraz odciążała przodostopie najbardziej, jak to możliwe.
  • Unikaj nawet niedużego obcasa przy codziennych czynnościach, takich jak zakupy, drobne porządki, prowadzenie samochodu. Odpocząć muszą nie tylko twoje stopy ale także plecy, kolana, miednica.

    Wysoki obcas w bucie powoduje intensywniejsze zginanie się kostek, które w nadmiarze może osłabiać krążenie w kończynach dolnych. W związku z tym, konsekwencją codziennego chodzenia w szpilkach, może być powstawanie pajączków i żylaków.
  • Pamiętaj o regularnym ruchu. Godzinny spacer dziennie, zajęcia z jogi pod okiem doświadczonego instruktora mogą uchronić cię od zwyrodnień, które niesie za sobą moda lub zawodowa konieczność.
  • Raz w roku pokaż swoje stopy specjaliście – kontrola i zapobieganie zwyrodnieniom to dużo tańsze rozwiązanie niż konieczność leczenia, a zaoszczędzone pieniądze można zawsze wydać na… 😉

[1]
https://www.ehbonline.org/article/S1090-5138(12)00122-5/fulltext
[2]
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107110079201300206

[3] http://vumag.pl/newsy/jak-wytrzymac-caly-dzien-na-wysokich-obcasach-10-sprawdzonych-porad/tn705